|
|
| Ilość zarejestrowanych sklepów 6142 |
Strona główna > Poradnik dla sprzedajšcych > Jak zaczšć sprzedawać w internecie, czyli analiza rynku i konkurencji
Internet to skuteczne narzędzie do prowadzenia sprzedaży wysyłkowej, a wszystko dzięki możliwoci dotarcia do szerokiego spektrum klientów, optymalizacji kosztów prowadzenia biznesu, czy całodobowemu charakterowi sprzedaży. Zazwyczaj przygodę z handlem w sieci powinno się zaczšć od dobrego pomysłu na asortyment, który znamy i który nadaje się do sprzedaży przez Internet. Warto jednak sprawdzić czy towar, który chcemy sprzedawać w sieci nie jest już oferowany przez inne sklepy internetowe i czy w ogóle mamy szansę na zagospodarowanie danego segmentu rynku. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy sprawdzić, czy jest możliwe osišgnięcie przewagi konkurencyjnej w danej branży i czy konkurencja nie jest zwyczajnie zbyt duża. Należy przeprowadzić badanie rynku, na którym chcemy funkcjonować, aby ocenić potencjalne ryzyko i oszacować poziom inwestycji. Najlepiej, aby badanie rynku, o ile jest to możliwe, było przeprowadzone przez wyspecjalizowanš firmę, gdyż daje to gwarancję profesjonalnego wykonania badań. Takie badania sš z reguły bardzo drogie i firmy poczštkujšce na rynku nie mogš sobie na nie pozwolić. Zmuszone sš wtedy zrobić to we własnym zakresie, w oparciu o ródła i analizy statystyczne pochodzšce z publicznych zasobów dużych firm badawczych. Małe firmy sš zdecydowanie bliżej klienta niż duże korporacje, przez co mogš szybko reagować na zmiany preferencji zakupowych kupujšcych i wahania nastrojów na rynku. Przed rozpoczęciem działalnoci należy w miarę możliwoci sprawdzić konkurencję pod kštem oferowanych towarów oraz jakoci obsługi. Jeli założymy, że nasze podejcie do klienta i do jakoci oferowanych przez nas usług może być głownš przewagš konkurencyjnš, to musimy być w tej dziedzinie lepsi od konkurencyjnych sklepów. Nie zapomnijmy jednak, że proste badanie rynku we własnym zakresie narażone jest na błędy i wyniki takich analiz nie zawsze muszš być wiarygodne. Ważne jest to, żeby nieustannie obserwować otoczenie i ledzić każdy ruch konkurencji, gdyż nasza oferta musi być cišgle dopasowywana do potrzeb rynku, który ze swojej definicji ma dynamiczny charakter. W jaki sposób sprawdzać konkurencję? Do badania konkurencji najlepiej posłużyć się Internetem, jako narzędziem darmowym i skutecznym w wyszukiwaniu informacji. Warto posłużyć sie wyszukiwarkami i porównywarkami cen oraz branżowymi katalogami sklepów internetowych. Sš to aktualne i precyzyjne ródła danych o bieżšcej ofercie sklepów działajšcych w naszej branży. Najważniejsze aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę w badaniu konkurencji to nowoci, promocje i ogólny przedział cenowy asortymentu oferowanego przez sklepy w naszej branży. Na podstawie badań rynkowych należy tak skonstruować ofertę, aby nasze produkty nie były najdroższe, ale możliwie najtańsze, bo w wiecie handlu bardzo często cena odgrywa kluczowš rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Nie zaszkodzi zrobić prakycznego rozeznania wród konkurencji jako zwyczajny klient i szczegółowo przyjrzeć się procesowi obsługi klienta, a następnie wycišgnšć wnioski i zaplanować to w swoim sklepie internetowym w lepszy sposób. Skup się na własnej niszy Jeli nie dysponujemy dużymi rodkami finansowymi na rozwój sklepu internetowego, a nasze możliwoci inwestycyjne nie pozwalajš na rozpoczęcie od poczštku działalnoci na dużš skalę, to warto postawić na wšskš niszę rynkowš. Skierujmy swojš ofertę do wšskiej grupy odbiorców, która może być zainteresowana specjalistycznym lub rzadkim towarem. Takš wšskš gupę odbiorcow jest łatwiej wyselekcjonować, a dotarcie do niej nie wymaga dużych nakładów finansowych. Odpowiednio skonstruowana oferta i przeprowadzone działania marketingowe pozwolš na osišgnięcie satysfakcjonujšcego zysku. W marketingu skierowanym do wšskiej niszy, powinnimy się skupić na precyzyjnej identyfikacji potrzeb klientów i zaspokojeniu ich w jak największym stopniu. Odpowiednie skierowanie oferty do wšskiej grupy potencjalnych klientów jest dobrym i efektywnym sposobem na rozpoczęcie działalnoci dla małego sklepu internetowego. W przypadku niewielkiego sklepu internetowego, zaspokojnie potrzeb indywidualnych klientów jest kluczowe do osišgnięcia sukcesu. Im wieksza nasza nisza, tym trudniej będzie przedstawić odpowiednio sprofilowanš ofertę i zaspokoić oczekiwania wszystkich odbiorców. Warto mierzyć siły na zamiary, bo wejcie na duży rynek bez dowiadczenia i pieniędzy skazuje mały sklep internetowy na pewnš porażkę w walce z dobrze prosperujšcš konkurencjš. Należy pomyleć i dobrze zaplanować poziom rentownoci naszego sklepu internetowego i dopasować budżet i narzędzia funkcjonowania do naszych oczekiwań oraz warunków panujšcych aktualnie na rynku. Jak znaleć niszę? Wyszukanie dziedziny, która bedzie najbardziej pasowała do profilu naszej działalnoci handlowej nie jest łatwym zadaniem. Warto zastanowić się nad tym, w czym jestemy najlepsi, w czym czujemy się mocni i na temat jakiej branży posiadamy największš wiedzę. Należy wybrać segment rynku, który jest dla nas najbardziej przystępny i działanie w jego obszarze będzie sprawiało nam autentycznš przyjemnoć. Innym sposobem na wyszukanie odpowiedniej niszy rynkowej jest wyszukanie ciekawego asortymentu za granicš i staranne zaplanowanie tego, w jaki sposób przenieć sprzedaż danego towaru na rodzimy rynek. Warto rozważyć skontaktowanie się z dostawcš lub producentem danego asortymentu i zaproponować przedstawicielstwo handlowe na lokalnym krajowym rynku. Kiedy już zdecydujemy się na działalnoć handlowš w danej branży, to kolejny krok powinien polegać na poznaniu i nauczeniu się swoich klientów, należy poznać ich potrzeby i język jakim się posługujš. Trzeba dogłębnie poznać cechy swoich potencjalnych klientów. Budujšc grupę odbiorców, należy zawężać niszę do momentu, gdy będziemy mieć pewnoć, że nasi klienci będš mogli sobie pozwolić na nasz produkt i będziemy w stanie przekonać ich do zakupów w naszym sklepie internetowym. Należy wyszukać wszystkie miejsca w Internecie, w których mogš przebywać klienci z upatrzonej grupa docelowej i najlepiej jak to będš serwisy internetowe, gdzie nie reklamuje się jeszcze nasza konkurencja. Analiza rynku jest bardzo ważnš częciš planowania biznesu w Internecie. Bardzo wielu ludzi zaczynajšcych sprzedaż internetowa myli, że założy sklep internetowy z dowolnym asortemntem i ten towar sam się sprzeda bez nakładu pracy. Takie mylenie jest oczywicie błędne. Sklep internetowy to poważne przedsięwzięcie biznesowe, które musi być dokładnie przemylane i zaplanowane jeszcze przed samym uruchomieniem. Założenie sklepu to nie problem. Problemem jest wyszukanie odpowiedniego asortymentu oraz odnalezienie obszaru w sieci, gdzie nasz sklep zostanie dobrze odebrany i znajdš się klienci na nasze produkty. Wymaga to zwykle dużego nakładu pracy koncepcyjnej i analitycznej. Ta częć planowania biznesu musi być zawsze potraktowana bardzo poważnie, gdyż konkurencja będzie czekała na każdy nasz błšd i z pewnociš wykorzysta go jeli będzie miała do tego okazję. |
![]() ![]() ![]()
Ostatnio na forum2025.11.20 paja3: 2025.11.10 tivil77051: |